Blendle nog
nooit zoveel
gelezen als nu’

Media • 7 april 2020 • maarten hafkamp

Sinds deze week is het weer mogelijk om bij Blendle per artikel te betalen. Alexander Klöpping: 'Het Premium businessmodel dat we vorig jaar lanceerden is goed, maar dit komt echt voort uit de huidige behoeften van abonnees.'

Alexander Klöpping (foto Stella Bergsma)

Sinds afgelopen dinsdag bestaat voor Blendle-gebruikers met een Premium-abonnement weer de mogelijkheid om per artikel te betalen. Volgens Blendle-baas Alexander Klöpping vormde de coronacrisis de aanleiding om deze mogelijkheid weer terug te brengen voor de nu ruim 60.000 abonnees. ‘We kregen er al eerder vragen van abonnees over, en waren al een tijd bezig deze functionaliteit terug te brengen, maar dit was een mooi moment. Er is nog nooit zoveel in Blendle gelezen als nu.’

Extra betalen

Het roept wel vragen op, want vorig jaar juni staakte Blendle die mogelijkheid juist en werd er volledig op het nieuwe Premium-model overgestapt. Klöpping zei toen dat betalen per artikel 'zijn beste tijd heeft gehad'. Schoot Blendle zich daarmee niet in eigen voet? ‘De reden dat we er toen mee gestopt zijn, is niet veranderd. Ik kon er de vijftig man personeel niet van betalen. Blendle Premium was een goede beslissing.’

Volgens Klöpping zijn ook de abonnees ‘heel blij’ met het Premium-model. Heb je een dergelijk abonnement op de online kiosk, dan kun je onbeperkt door magazines bladeren. Op basis van algoritmes, en deels redactionele curatie, krijg je een selectie voorgeschoteld die bij je past. Daarnaast kun je leesvoorkeuren instellen. Met de mogelijkheid losse artikelen te kopen, krijgen de abonnees dus in feite een extra service. Daar moeten ze dan wel extra voor betalen. Voor 2,50 euro koop je zoals voorheen credits en kun je tot tien artikelen lezen. Dat kan sinds deze week, nu de Apple update er van de app is.

Dit is een slimme ‘nieuwe’ geldstroom voor Blendle, al wil Klöpping het niet meteen zo bekijken. ‘Dit komt echt voort uit de behoefte van de lezer. We zien sinds de coronacrisis een 50 procent hoger leescijfer. Juist nu willen mensen alles over corona lezen en daarvoor verschillende bronnen raadplegen. We zien dat de gebruiker ’s ochtends het coronanieuws tot zich neemt en ’s middags is er meer behoefte aan andere artikelen.’

Een goede koers

Mediabrands heeft onder meer dan duizend Nederlanders onderzoek gedaan naar het veranderend gedrag de afgelopen week ten opzichte van voor deze crisis. Van de 56 procent die momenteel werken, doet 34 procent dat nu thuis en dat lijkt een flinke groep te bevallen. Nu al geeft 18 procent aan dit ook in de toekomst vaker te blijven doen. Het meest mist men de gezelligheid van collega’s en de grootste uitdaging is de combinatie met de zorg voor kinderen.

Nederlanders hebben zich massaal neergelegd bij de nieuwe situatie, een grote meerderheid volgt de maatregelen van het RIVM en men beoordeelt de kwaliteit van leven in deze periode op een dikke voldoende (7).

Naar schermen kijken

Volgens Klöpping blijft het aanbod in Blendle groeien. Recent werden &C, Vara Gids en New Scientist toegevoegd aan het ‘onbeperkt bladeren’ abonnement, plus een aantal Belgische tijdschriften. Bij betaling per artikel zijn er onder meer de New York Times, Wall Street Journal en Süddeutsche Zeitung bijgekomen. ‘We zien dat de Vlaamse krant De Standaard, van Mediahuis, momenteel één van de populairste kranten is in onze kiosk.’

Vorig jaar juni zei Klöpping dat Blendle 60.000 abonnees had en dat het er 100.000 moesten worden om winstgevend te zijn. Is dat streefgetal al in zicht? ‘We hebben meer abonnees dan vorig jaar. Blendle zit nu ruim boven de 60.000 en ik ben daar heel tevreden over. Als geheel varen we een goede koers. Wij hebben niet zoals anderen last van de grote problemen op de advertentiemarkt. Netto is er groei.’

Ook voor Blendle is het momenteel aanpassen aan de situatie. ‘Het zijn voor iedereen verwarrende tijden. Bijna het hele bedrijf is thuis aan het werk. De crew die audio maakt, moet nog wel naar een studio. Bijna alles gaat nu via Slack en Zoom, maar dat werkt prima.’


Volg ons liveblog op Adformatie.nl voor het meest actuele impactnieuws