Verwijderen bijdragen LinkedIn om 'ontsporen comments' zorgt voor irritatie bij leden

MEDIA • 25 augustus 2020 • KIM DE KLONIA

LinkedIn zegt met de maatregel bedrijven te willen beschermen, maar het lijkt fel van leer te trekken tegen maatschapelijk gevoelige content.

Adformatie kreeg de afgelopen dagen van verschillende mensen te horen dat hun bijdragen over Bol.com, dat onlangs Zwarte Piet-producten in de ban deed, door LinkedIn waren verwijderd.

LinkedIn blijkt hard op te treden als een discussie onder een bijdrage uit de hand loopt. Het sociale medium verwijdert complete posts, tot onvrede van gebruikers, die het medium van censuur beschuldigen.


Adformatie kreeg de afgelopen dagen van verschillende mensen te horen dat hun bijdragen over Bol.com, dat onlangs Zwarte Piet-producten in de ban deed, door het medium waren verwijderd. De betreffende LinkedIn-gebruikers zijn verontwaardigd dat de content in de ban wordt gedaan en niet de comments an sich en stellen dat LinkedIn zich op deze manier schuldig maakt aan censuur.

Beschermen

Uit navraag bij LinkedIn blijkt dat bijdragen kunnen worden verwijderd als de discussie onder een post 'ontspoort'. 'Als de comments op een bijdrage ontsporen en daarvan wordt melding gemaakt door leden, kan het zijn dat we de content verwijderen', laat Country Manager van LinkedIn, Marcel Molenaar weten. Wat het 'ontsporen' precies inhoudt, blijft onduidelijk. Molenaar zegt met de maatregel bedrijven op LinkedIn te willen beschermen.


Op de vraag waarom de gewraakte comments niet worden verwijderd, maar direct de hele bijdrage, moet Molenaar het antwoord schuldig blijven. 'De missie van ons platform is om onze leden productief en succesvol te maken en vanuit dat vertrekpunt is ook onze community policy opgesteld.'

Haatberichten

In de policies is onder meer te lezen dat het medium geen haatberichten of haatgroepen toestaat. Ook grof taalgebruik is uit den boze. 'Dit beleid beschermt iedereen op LinkedIn en van elk lid wordt verwacht dat hij of zij zich eraan houdt. Ons beleid is voor iedereen gelijkelijk van toepassing en overtreding kan ertoe leiden dat we actie ondernemen, met inbegrip van de beperking van inhoud of een account.'


Molenaar verwijst ook naar zijn post op LinkedIn van half augustus, waarin hij uitlegt hoe LinkedIn 'veilig, vertrouwd en professioneel' wordt gehouden. 'Een van onze kernwaarden is om onze leden op de eerste plaats te zetten inclusief hun vrijheid van meningsuiting en het faciliteren van professionele discussies', schrijft Molenaar.


Aan die post refereerde hij overigens ook toen opiniepeiler Maurice de Hond onlangs van het medium geweerd werd. Die blokkade is na een 'constructief gesprek' tussen LinkedIn en De Hond inmiddels weer opgeheven. De Hond kreeg de mededeling dat hij tegen de gebruiksvoorwaarden van het platform had gezondigd. De opiniepeiler had op LinkedIn en andere sociale media onder meer links naar stukken op zijn website geplaatst waarin hij kritisch is over het coronabeleid van het kabinet.

Rücksichtlos verwijderd

Toch blijkt LinkedIn ook posts zonder comments in de ban te doen als deze een maatschappelijk-gevoelige inhoud hebben. Voor onderwerpen als Zwarte Piet en Black Lives Matter lijkt op het zakelijk platform allesbehalve plek te zijn.


De schrik zit er goed in bij LinkedIn-gebruikers, blijkt ook uit de reactie van een interim communicatieprofessional, die dinsdag contact zocht met Adformatie. De vrouw wil niet met naam worden genoemd uit angst te worden verwijderd van het platform. Toen deze LinkedIn-gebruikster het nieuws deelde dat Bol.com Zwarte Piet in de ban deed, bleek haar bijdrage enkele uren later te zijn verdwenen.


De post kreeg weliswaar likes, maar geen comments. Toch werd haar bijdrage verwijderd. 'Ik vond het zo dapper van Bol.com dat ik dat graag wilde delen op LinkedIn. Het was ook een heel net bericht, er stond helemaal niks geks in. Toch werd de post rücksichtlos verwijderd. Ik begrijp het werkelijk niet.'

Ze vergelijkt het platform met een Big Brother die zomaar kan ingrijpen. 'Zuckerberg en TikTok hebben een slechte naam, maar LinkedIn lijkt nu in dezelfde categorie te vallen. Het zijn Oostblok-praktijken: oppassen met wat je plaatst, want voor je het weet wordt het gecensureerd.'

‘Onzettend gek’

Bva-voorzitter Erik van Engelen zag afgelopen vrijdag een soortgelijke post als sneeuw voor de zon verdwijnen. Van Engelen had een link gedeeld van een Adformatie-artikel over Bol.com en Zwarte Piet, maar daar stak LinkedIn een stokje voor. 'Ik vind het ontzettend gek. Ik had die post doorgeplaatst met daarbij een neutrale reactie, maar op een gegeven moment was 'ie weg. Ik weet ook niet wat de aanleiding was. Dat je comments modereert en weghaalt snap ik, maar de post zelf?'


Volgens Van Engelen zijn er meer gebruikers die hetzelfde overkomen is. 'Toen ik zag dat mijn post weg was, ben ik gaan rondbellen. Het bleek dat ik niet de enige was. Iemand anders had van LinkedIn gehoord dat het aan de comments lag. Nu weet ik niet of de comments onder mijn bijdrage uit de hand zijn gelopen, maar dan nog. Nu kan iedereen een artikel posten wat vervolgens weer kan worden weggehaald. Ik vind dit niet kunnen.'


Van Engelen wil graag weten wat de criteria van LinkedIn zijn en is van plan met het platform in gesprek te gaan. 'Als Bva willen we sowieso met een aantal platforms om de tafel om te praten over hun policy inzake moderatie en/of censuur. Dat gaan we dus ook met LinkedIn doen, deze casus geeft daar versneld aanleiding toe.'

Volg al het laatste impactnieuws op Adformatie.nl