‘We wilden deze awardshow onderscheiden van alle anderen’

interview cees dingler

Capitola maakte speciale apps voor de nominatiebekendmaking én de online awardshow van de Digital Creative Competition met de nieuwste technieken. Medeoprichter Cees Dingler van Capitola (tevens jurylid): ‘Laat bureaus en klanten letterlijk zien wat er mogelijk is.’

Welke technieken heeft Capitola ingezet voor de Ocean Digital Creative Competition?

‘Met behulp van web augmented reality techniek hebben we twee juryleden virtueel voor de neus van de inzenders gezet om de nominatie bekend te maken. Nadat we ze gefilmd hebben voor green-screen, plaatsten we ze in een AR-omgeving die door middel van een link of QR-code kon worden opgehaald.


‘De bekendmaking van de winnaars hebben we met een combinatie van 3D- en 2D-techniek gemaakt. Hier hebben we eerst het Museumplein nagebouwd, de plek waar de uitreiking plaatsvond. Daarbinnen hebben we met USC van de juryleden en green-screen opnames van host Susanne van Nierop een animatie gecreëerd. Op deze manier hebben we gewicht kunnen geven aan het spannende momenten en het bovenal heel persoonlijk gemaakt.’

Je zei eerder in een interview met Adformatie dat Digital Out of Home nog in de kinderschoenen staat. Zie je na alle inzendingen die je gezien hebt al meer potentie?

‘Zeker weten, het besef dat er interactie mogelijk is, is al een hele stap.

Dat er nieuwe mogelijkheden zijn, moet in de hoofden gepland worden van creatieven en strategen, zodat het op een organische manier meegenomen wordt in het ontwikkelen van een campagne.

Daarnaast is het belangrijk om bureaus en klanten letterlijk te laten zien wat er mogelijk is. Omdat de winnende inzendingen daadwerkelijk zichtbaar worden, gaat dat zeker gebeuren.’


Impact van DOOH kan door het gebruik van nieuwe technieken groter zijn. Heb je een mooi voorbeeld daarvan?

‘We kunnen sinds kort met Snapchats ‘body tracking' techniek mensen voor schermen in bijvoorbeeld winkelcentra virtueel kleding laten passen. De AR-filter kunnen ze via een “Snapcode” op het scherm scannen om deze vervolgens op hun telefoon te draaien. Zo kunnen ze thuis verder passen. We kunnen hier nog geen hele collectie aanhangen, maar het werkt wel met een paar stukken die het thema van de collectie kunnen verbeelden. Je moet het meer zien als een conceptuele catwalk die aan de commerciële collectie voorafgaat.’


Wat wil je meegeven aan merken die DOOH willen inzetten?

1

Laat je eerst goed informeren vanuit de technische kant, omdat dit niet limiteert, maar juist inspireert om tot mooie en relevante ideeën te komen. Bovendien voorkom je dat je iets presenteert dat simpelweg onmogelijk is, bijvoorbeeld door beperking van de techniek of privacywetgeving.

2

Kijk daarnaast goed welk scherm je interactief wilt maken. Een scherm in een winkelcentrum vraagt om een hele andere aanpak dan een scherm op een mast of op het Leidseplein.

3

Probeer het gebruik af te stemmen op de locatie en het moment. Zo kan het zijn dat je een campagne draait waarin verschillende schermen op een andere manier worden aangestuurd, of juist met elkaar verbonden zijn om zo tot een optimale user journey te komen.’

Volg al het nieuws op Adformatie.nl