Kraamkamer voor mooie digitale campagnes

interview Meindert van den Heuvel

De eerste Digital Creative Competition Amsterdam was zeer geslaagd, met meer inzendingen dan verwacht, een gevarieerde topjury en mooi digitaal werk. Volgend jaar krijgt de competitie daarom zeker een vervolg.

Managing director Meindert van den Heuvel en Head of Marketing Marlies Smits blikken met veel tevredenheid terug op de Digital Creative Competition Amsterdam. In Engeland al jaren een succes, Nederland moest dat ook hebben, zegt Van den Heuvel. ‘Tien jaar geleden begon Ocean in Engeland – als nieuw bedrijf - met de Digital Creative Competition om de branche te prikkelen, inspireren en te laten zien dat je met Digital Out Of Home allemaal coole dingen kon doen. Inmiddels zijn we tien jaar verder en is Digital Out Of Home daar groot. In Nederland groeit de markt hard en hebben we precies dezelfde motivatie om het te doen. We kunnen wel zeggen dat je mooie dingen op het scherm kunt doen, maar dan moet je dat eerst kunnen laten zien. Twee jaar geleden waren we bij de awardshow in de Imax, een grote bioscoop middenin Londen, en het was zeer indrukwekkend. Dat wilden wij ook. De stapjes er naartoe waren best spannend, maar het was een zeer geslaagde eerste editie.’

Ocean rekende op een klein aantal inzendingen met de gedachte dat een stuk of tien à twintig cases al heel tof zou zijn. Zoveel waren het er ook, vlak voor de deadline. ‘Maar de dag van de deadline bleef de teller maar lopen en dat stopte pas bij 74 inzendingen. Daar zaten grote bureaus en adverteerders tussen’, zegt Smits. ‘Achteraf hoorden we dat creatieve teams er al weken mee bezig waren. Dat is precies wat wij wilden.’

Deelbaar
Van den Heuvel: ‘Als je aan iets begint, moet het vanaf dag één een goede credibility hebben. Dat we de competitie samen met Adformatie organiseren, geeft het meer gewicht. Maar ook dankzij de juryleden. Als je een sterke jury hebt, weten mensen dat het er echt om gaat. Er is iets te jureren en er komen goede discussies.’

Daarnaast was het mooi om de uitreiking te doen bij het Moco Museum, gaat hij verder. ‘Tijdens coronatijd een fysieke uitreiking is spannend. Ineens sta je op het Museumplein gin-tonic met elkaar te drinken. De timing was heel oké. Dus volgend jaar kunnen we dat in bijna ongewijzigde versie doorzetten.’

Capitola maakte een bijzondere ‘3D’-app voor de bekendmaking van de nominaties en daarnaast een online awardshow die live ook digitaal te volgen was en die je achteraf nog kon en kunt terugkijken. ‘Normaal gesproken gebeurt dat niet bij awardshows. Corona heeft er wel voor gezorgd dat je over dergelijke dingen moet nadenken. Hoe kun je iets maken wat makkelijk deelbaar is en een groter publiek het kan zien? Ook dat willen we erin houden.’

Rondreizend circus

De Digital Creative Competition Amsterdam moet ook onderdeel worden van een soort ‘rondreizend circus’, zegt Smits. ‘In het najaar is weer een editie in Londen en in het eerste kwartaal van volgend jaar in Scandinavië, waar Ocean ook actief is. In juni dan weer in Nederland, met als afsluiter een Grand Prix in Cannes. En zo moet het elk jaar verdergaan.’

De echte test is volgens Van den Heuvel dat de winnende campagnes straks live gaan. Vanaf eind september is de eerste buiten te zien. ‘Het gave is – en dat hebben we ook in Engeland gezien - dat deze campagnes ook weer worden ingezonden voor andere awardshows en daar ook weer zullen gaan winnen. Bijvoorbeeld in Cannes. Het zou heel tof zijn als je een soort kraamkamer kunt zijn voor mooie digitale campagnes. Als jurylid heb je ook het voordeel dat het echt nieuwe campagnes zijn, zodat het meer draait om de kracht van een idee.’

Dankwoord
Ocean wil het Moco Museum bedanken dat als gastlocatie diende. Daarnaast dankt Van den Heuvel alle juryleden. ‘Want zij stappen ook in iets onbekends.’ Verder Capitola voor de ontwikkeling van de app en de awardshow, Adformatie voor de publiciteit en het hosten van het event. En natuurlijk alle inzenders. ‘We hebben al die mensen nodig gehad om er een succes van te maken en hopen natuurlijk dat ze ook volgend jaar weer mee willen doen.’

AnchorAlles over de Digital Creative Competition Amsterdam.



Volg al het nieuws op Adformatie.nl