Branche komt in actie met twee initiatieven

DIVERSITEIT • 12 juni 2020 • JASPER MULDER EN MAARTEN HAFKAMP

In navolging van de Black Live Matters-protesten van de afgelopen weken, komt de marcom- en reclamebranche nu met concrete stappen tegen racisme en voor meer inclusiviteit. De Dutch Marketing Creativity Diversity Fund wil voor deze doelen binnen een week een ton ophalen en de VEA heeft in een open brief 7 actiepunten aangekondigd.

David van Dam / De Beeldunie

De VEA heeft in een open brief, gepubliceerd op 12 juni, zeven actiepunten aangekondigd waarmee het aan meer diversiteit gaat werken. De branchevereniging schrijft dat ze steken heeft laten vallen en dat het de sector tientallen jaren nauwelijks is opgevallen dat het werk geen afspiegeling is van de Nederlandse samenleving.

Het komt met verschillende maatregelen. Zo moet twintig procent van het aantal Effie-juryleden een niet-Westerse achtergrond hebben. Ook gaat ze structureel onderzoek plegen naar de representativiteit en stereotypering van commercials. Daarbij gaat het bureaus vragen naar hun diversiteitsbeleid en zo nodig helpen.

De brief van VEA

De VEA steekt de hand in eigen boezem

Als branchevereniging van de creatieve industrie zijn we verantwoordelijk voor de beelden die we oproepen in belangrijke media via onze reclame-uitingen. We hebben daarin steken laten vallen. Het is ons zelfs decennialang nauwelijks opgevallen dat het werk dat we maken geen reële afspiegeling is van de Nederlandse samenleving.


Nederland is een welvarend land waar mensen van over de hele wereld hun plek hebben gevonden. Die mensen zijn allemaal onderdeel van de samenleving en velen van hen zouden veel beter gerepresenteerd moeten worden in het werk dat wij maken. En dat geldt niet alleen voor het werk.


Dat geldt ook voor de diversiteit in ons VEA-bestuur, de Effie Awards jury en ook de samenstelling binnen onze bureaus. Daar ontbreekt het aan diversiteit. Dat moet anders. We voelen ons verantwoordelijk.


Daarom komen we met het volgende actieplan. Acties waar je ons op mag aanspreken:

  1. We doen structureel onderzoek naar de samenstelling van onze bureaus en zullen hierover rapporteren. De eerste resultaten daarvan verwachten we in het najaar.
  2. We doen structureel onderzoek naar de mate van representatie en stereotypering in het werk dat we maken. In samenwerking met Kantar hebben we de afgelopen maanden 400 televisiecommercials geanalyseerd. Volgende week komen we versneld met de rapportage.
  3. Aan zowel bestaande als nieuwe leden zullen we actief vragen naar het aanwezige diversiteitsbeleid bij de bureaus. We bieden daarbij hulp.
  4. Voor het management en HR-functionarissen van onze bureaus zullen we biass-consciousness-sessies organiseren.
  5. De VEA ondersteunt bureaus met advies en tools in diverse fases. Van briefing, casting tot finale check op stereotypering en diversiteit.
  6. Met ingang van het juryjaar 2021 is 20% van het aantal Effie-juryleden een vakprofessional van niet-Westerse achtergrond.
  7. Naast de acties die we zelf initiëren sluiten we ons van harte aan bij andere branchebrede initiatieven. Zoals de initiatieven die onderdeel zijn van de Dutch Marketing Creativity Diversity Fund dat door de ADCN geïnitieerd is. En we blijven graag leidend in de Coalitie Beeldvorming in de Media.

Ten slotte

Tot nu toe voerden we de discussie vooral achter gesloten deuren. Daar heeft de buitenwereld niets aan. We kunnen pas veranderen als we erkennen dat er een probleem is, opstaan, ons uitspreken en actie ondernemen. We accepteren het niet langer van elkaar dat we zwijgend toekijken.

Daarom zijn we niet langer stil en is het tijd voor actie. Niet alleen vandaag. Maar structureel.

Namens bestuur en directie van de VEA.

Marion Koopman - Voorzitter VEA
Talmon Kochheim - Directeur VEA”

Dutch Marketing Creativity Diversity Fund gestart

In navolging van de eerdere aankondiging van Dinesh Sonak, zetten branchepartijen momenteel een fonds en programma op om de diversiteit in alle facetten in de marketingcommunicatie te vergroten, de inclusiviteit te verhogen en te stoppen met racisme in het vakgebied. De actie heeft de voorlopige titel Dutch Marketing Creativity Diversity Fund en is gestart door ADCN, de club voor creativiteit.


ADCN-managing director Dinesh Sonak wil voor volgende week vrijdag een ton ophalen bij in totaal honderd Nederlandse bureaus, mediabedrijven en adverteerders. Deelname per bedrijf is duizend euro. Sonak: ‘Onder meer dawn, DPG Media en Tony's Chocolonely hebben hun deelname direct toegezegd. SAN heeft aangegeven niet mee te doen. Wij houden de deur graag voor ze open.’ 


Doelstellingen meerjarenprogramma

Met het geld kan een meerjarenprogramma worden begonnen. Daarin zitten een (onafhankelijk) onderzoek naar de staat van diversiteit, inclusiviteit en racisme; trainingssessies om de belangrijkste uitdagingen tot verbetering systematisch op te (helpen) lossen en een talent accelerator. Dat laatste is specifiek gericht op talent of color met coaching, mentorship, en trainingen.

 ‘Wij hopen dat alle clubs, verenigingen, platformen en awards in ons vakgebied participeren als partner’

Sonak: ‘We hebben al een officiële toezegging van partnerverenigingen VEA en MWG en Stichting IncludeNow. Wij hopen dat alle clubs, verenigingen, platformen en awards in ons vakgebied participeren als partner. Om een multiculturele samenleving te begrijpen, bereiken en inspireren - de essentie van marketingcommunicatie - is een gezondere diversiteit binnen ons vakgebied nodig. Racisme is onacceptabel. Diversiteit en inclusiviteit verhogen creativiteit en je financiële performance. En het is simpelweg een collectieve verantwoordelijkheid van ons vakgebied dat invloed heeft op beeldvorming, cultuur en gedrag om in de samenleving tot betere representatie te komen. Dat doen we op basis van gezonde waarden en metrics. En vooral met begrip voor de ervaringen en gevoelens van alle mensen in het hart van Black Lives Matter.'


ADCN's Diversity Committee bestaat uit Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely), Alvaro Sotomayor (Wieden+Kennedy Amsterdam), Jelani Isaacs (New Amsterdam Film Company), Sarah Hagens (Hagens) en Emilio de Haan (HERC the agency).

Volg ons liveblog op Adformatie.nl voor het meest actuele impactnieuws