Let's do the right thing

BLOG • 9 juni 2020 • Baba touré

Baba Touré, directeur van Hamerfest: ‘Ik wil vakgenoten vragen: schets een wereld die aansluit op de werkelijkheid. Durf je nek uit te steken.’

Baba Touré

Trying to do the right thing: de naam van een call met veertig vakgenoten binnen de reclame. Aanleiding: het gesprek dat in Nederland op gang is gekomen rondom racisme. De initiatiefnemers hadden de beste bedoelingen. Tijdens de call werd alleen erg pijnlijk duidelijk dat perspectief creëren lastig is. De emoties liepen hoog bij mij op, zowel tijdens als na de call. Ik voel verdriet, frustratie en voel mij niet begrepen. Hoe dat komt? Een ophoping van 31 jaar emotie.


Eenendertig jaar lang, vanaf het moment dat ik geboren ben in het mooie Amsterdam. De stad waar ik van houd, de stad die de hoofdstad is van het ‘tolerante’ Nederland, maar ook de stad waar racisme dagelijks voelbaar is. Om over het land nog maar te zwijgen. Mijn vader moest dit al ondervinden in de jaren-80. Bij zijn aankomst in Nederland bleek Nederland helemaal niet zo tolerant te zijn als dat het zich voordoet. Mijn moeder kreeg er ook mee te maken. Waarom? Omdat ze koos voor een gezin met een donkere man.


In die 31 jaar heb ik bijna alles wel meegemaakt: van etnisch profileren op straat, in het uitgaansleven, op vliegvelden tot een docent die tijdens mijn studie zei: ‘zo doen wij dat niet in onze cultuur’. En de opmerkingen ‘jij kunt wel goed Nederlands’ of ‘jij bent anders dan die anderen’, kan ik ook meerdere keren van mijn bingokaart afstrepen. En dan heb ik het nu nog niet eens gehad over wat mijn familie of omgeving heeft moeten meemaken...

‘Hoe verder ik kwam, hoe witter het werd'

Heb ik dit allemaal geaccepteerd in die 31 jaar? Nee. Heb ik er mee leren omgaan? Ja. Ik besloot de privileges die ik heb, dat de liefde tussen m’n ouders sterker is dan racisme, om te zetten naar een goede toekomst voor mezelf. Wel viel mij tijdens die weg een ding op: hoe verder ik kwam, hoe witter het werd. Op de hogeschool, op de universiteit, maar misschien nog wel het meeste toen ik begon met werken. De laatste jaren kreeg ik een steeds zichtbaardere rol in de reclamebranche. Ik stelde mezelf vaak de vraag: sta ik hier omdat ik goed ben in mijn werk of sta ik hier omdat ik zwart ben? Mijn conclusie was dat beide factoren een rol spelen, maar dat ik ook het podium moet pakken om verandering in gang te zetten.


Bij Hammerfest, het reclamebureau dat ik zes jaar geleden heb opgericht, proberen we het anders te doen. Wij proberen wél een weerspiegeling te zijn van de samenleving. Het is onze missie om met het werk dat we maken een realistisch beeld te tonen van de samenleving. Waarom wij dit doen? Omdat ik graag wil dat mijn kinderen opgroeien in een andere wereld. Een wereld waarin Geert Wilders er niet mee wegkomt als hij een ‘Zwarte Piet Matters’-post op Instagram plaatst. Een wereld waarin de Belastingdienst niet etnisch profileert. Een wereld waarin mijn kinderen niet de pijn hoeven te voelen die ik en vele mensen om mij heen gevoeld hebben.


Wat er nog meer voor nodig is om tot de wereld te komen die ik graag wil voor mijn kinderen? Dat mensen inzien dat racisme bestaat en dat ze zelf onderdeel zijn van het systeem dat racisme in stand houdt. Wat dat betekent voor die veertig vakgenoten in de call? Dat ze bewust moeten zijn van de rol die ze hebben in onze samenleving. Zij hebben de sleutel in handen met hun bureaus. Zowel met de mensen die ze aannemen, als met het werk dat ze maken voor hun opdrachtgevers. Dat moet in beide gevallen een weerspiegeling zijn van onze samenleving.


Ik wil mijn vakgenoten vragen: schets met jullie werk een wereld die aansluit op de werkelijkheid. Dat werk heeft namelijk een gigantische impact op onze samenleving. Durf je nek uit te steken en hiervoor te strijden. En ja dat betekent dat het soms confronterend en pijnlijk is. Dat je meer effort in het proces moet steken én dat het geld kost. Maar alleen op die manier komen we er. Is dit verhaal nieuw? Nee. Ik deelde dit verhaal de afgelopen jaren al op alle podia die ik kreeg. Maar deze verandering is nodig. Niet alleen nu. Dag in dag uit, jaar in jaar uit. Doe het als je wilt dat Nederland écht gaat veranderen. Zet je privilege in en let’s dó the right thing!


Baba Touré is mede-oprichter en directeur van het social creative agency Hammerfest.

Volg al het laatste impactnieuws op Adformatie.nl