Onderzoek Havas toont aan 
 Qmusic is meest betekenisvolle radiomerk

MERKSTRATEGIE • van onze partner Qmusic 

Mediabureau Havas Media heeft haar wereldwijde Meaningful Brands onderzoek nu voor het eerst toegepast op Nederlandse mediamerken. Qmusic blijkt hieruit het meest betekenisvolle radiomerk te zijn. Een mooi resultaat voor de zender, die in de luistercijfermeting van maart-april voor het eerst in het bestaan marktleider werd in de belangrijke commerciële doelgroep 20-49 jaar en die positie afgelopen meting handhaafde. 

Qmusic weet van alle radiostations het meest toe te voegen aan de leefwereld van luisteraars, zo toont het onderzoek van Havas Media aan. De zender wordt het meeste aangeraden aan vrienden, zou het meest gemist worden als het niet meer zou bestaan en draagt het meest positief bij aan de kwaliteit van leven. Qmusic weet goed te scoren op functionele voordelen en krijgt daarbij de hoogste scores wat betreft interactiviteit en een breed assortiment content van goede kwaliteit. Daarnaast is Qmusic nummer één als het gaat om belangrijke persoonlijke voordelen als ‘helpt me gelukkiger te voelen’ en ‘helpt me om tevredener te zijn over mijn leven’. Bovendien wordt het station het meest gewaardeerd van alle zenders om haar bijdrage aan de maatschappij: Qmusic omarmt volgens de 20-49 jarigen diversiteit meer dan andere radiozenders en draagt het meest bij aan goede doelen. Als tot slot naar de merkpersoonlijkheid gekeken wordt, is te zien dat Qmusic als meest innovatief en energiek/exciting naar voren komt.


Jorn Agterberg, marketing manager Qmusic: "Wij vermaken en verbinden mensen en willen daarmee luisteraars energie en een goed gevoel geven. Mooi om te zien dat dit wordt opgemerkt en dat we als meest betekenisvol worden gezien in het Nederlandse radiolandschap. Het is mooi nieuws om met onze adverteerders te delen. Helemaal in een tijd waarin betekenis ontzettend belangrijk is. We zijn vastberaden om dit verder uit te bouwen."


Meaningful of betekenisvol zijn is doorslaggevend voor de keuze van de consument voor een bepaald merk. Ook wordt het steeds belangrijker, zo laat Havas weten. Waar 58% van de babyboomgeneratie verwacht dat merken meer betekenis zouden moeten bieden dan enkel het leveren van een dienst of service, is dit bij de jongere generatie millennials maar liefst 74%. Betekenis wordt onder andere toegekend door emotionele voordelen zoals transparantie over activiteiten, het omarmen van diversiteit, ethisch verantwoord gedrag, het bijdragen aan een gelukkiger leven en het bieden van inspiratie. Voor dit onderzoek nam Havas 108 mediamerken onder de loep. Jaarlijks doet Havas hun Meaningful Brands® onderzoek onder 350.000 respondenten in 31 landen en meer dan 1800 merken. Het is voor het eerst dat Nederlandse mediamerken onderzocht zijn.

Van onze partner

Volg al het laatste impactnieuws op Adformatie.nl