Ex-reclame-regisseur wil LEVENSECHTE SCIENCE FICTION filmervaring creëren
DESIGN • 25 november 2020 • NILS ADRIAANS
Joeri Holsheimer zit middenin de financiering van zijn droom: Operation Pandora. 'Het geheim van succes is niet opgeven.'
Joeri Holsheimer
Joeri Holsheimer was in een recent verleden reclameregisseur bij productiemaatschappijen als Czar en Wefilm en sinds vorig fulltime bezig met Operation Pandora. De belangstelling is er in ieder geval. Er is volop persaandacht en op het moment van schrijven heeft hij €236.701 opgehaald met een crowdfundcampagne (99 investeerders leggen gemiddeld €2.390 in tegen een jaarrendement van 6%). Parallel daaraan loopt een privaat aandelentraject, waarbij de deur openstaat voor grote en minder grote (vanaf 25K) financiers en believers. In totaal, links- of rechtsom, wil hij 2,5 miljoen euro ophalen.
Joeri Holsheimer has a dream, that one day… Wat is jouw droom precies?
'Operation Pandora is een 100% levensechte science fiction experience. Simpel gezegd ben jij in Operation Pandora samen met je vrienden of vriendinnen de hoofdpersoon van een bloedstollende sciencefiction film. Het is een nieuwe manier van drama beleven. Zoals we vandaag naar een bioscoop gaan om een film te bekijken, zo stap je in Operation Pandora om een film mee te maken. Het is geen spel, of escape room, het is een persoonlijke live filmervaring.
Het is in mijn ogen het begin van een industrie, over tien jaar hoef ik dit niet meer uit te leggen, dan zijn "immersive experiences"’ de normaalste zaak van de wereld en mainstream entertainment geworden. Tot die tijd is het nog wel een uphill battle om uit te leggen hoe anders en nieuw het concept is. Daarvoor moet ik eigenlijk stap voor stap alle technologie en toepassingen achter de ervaring uitleggen om duidelijk te maken dat het grensverleggend is.' (Onder het artikel staat een korte video, waarin Holsheimer de operatie uitlegt, red.)
Waar komt de droom vandaan? Wat was de vonk dat je dacht: dat ga ik doen en ik zeg reclameregie vaarwel?
'Het was niet echt één vonk maar eerder een proces van jaren. Als ik terugkijk is het echt een kwestie van “connecting the dots”. Op mijn 17e heb ik tijdens een afscheidsfeestje van de middelbare school mijn eigen superrealistische (gewapende) kidnapping in scène gezet bij wijze van speurtocht 2.0 voor mijn klasgenoten. Die moesten me ‘s nachts bevrijden uit de handen van een bende. Ik realiseerde me later pas dat dat de eerste immersive experience was die ik heb gemaakt en meegemaakt. Toen naar de filmacademie, en mijn fascinatie met storytelling. Toen tien jaar de meer visuele en filmische tv-commercials gemaakt en de laatste jaren meer branded content en pranks met echte mensen – dat was al een paar jaar mijn day job: een 100% realistische en geloofwaardige ervaring creëren voor nietsvermoedende “slachtoffers” waarbinnen we iets bijzonders lieten gebeuren. En dat is precies wat ik nu met Operation Pandora doe maar dan niet voor merken en on steroids. De cirkel is rond.’
Wat is de status van het project, waar sta je in het (gedroomde) proces?
‘We zijn in principe ready-to-go. Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen door een team van ervaren professionals (onder wie ook filmproducer Lex Szanto en Diederik Veelo van Ambassadors, red.). We hebben onze plannen tot in detail uitgewerkt en alleen nog financiering nodig om te kunnen beginnen. In deze tijd een crowdfundingcampagne beginnen voor een revolutionair leisure concept is natuurlijk wel een uitdaging. Dus dat wordt spannend. Als het niet lukt, haal ik ergens anders geld op. Banken krijgen in deze tijd meer zekerheid van de overheid, dus dat is ook een optie. Maar ik vond crowdfunding wel een sympathiek gebaar, om het grote publiek alvast kennis te laten maken met Operation Pandora en mee te laten doen met de totstandkoming ervan. Maar ergens, in iets niet-tastbaars geld stoppen, blijkt voor veel mensen toch een brug te ver.
Onderstaande spinnenfilmpje bijvoorbeeld is in twee dagen meer dan 250K keer bekeken, maar levert qua crowdfunding minder op dan ik had verwacht. Grappig genoeg zijn er wel een paar wat grotere private investeerders uitgekomen. Het geeft in ieder geval aan dat het als product aanslaat bij het grote publiek.
Zodra we gefinancierd zijn hebben we nog dertien maanden nodig om Operation Pandora te voltooien. Dus we zullen op zijn vroegst begin 2022 onze deuren openen. We hebben nu een aantal locaties vlakbij of in Amsterdam op het oog.’
Waarom de naam Operation Pandora?
Lacht: 'Dat zal duidelijk worden als je de experience hebt meegemaakt.'
Wat heb je tijdens jouw persoonlijke transformatie (Operation Joeri) de afgelopen jaren van het proces en over jezelf geleerd?
'Ik heb mezelf verbaasd met mijn doorzettingsvermogen, ik wist niet dat dat zo diep zat. Het geheim van succes is gewoon niet opgeven. En ik kan je vertellen, alles aan dit avontuur is een uitdaging. Maar ik weet dat dit er gaat komen en dat het een gamechanger zal zijn. Dat vertrouwen zorgt ervoor dat het niet uitmaakt als het even tegenzit of iets niet lukt. Ik zie steeds een opening. Dat wil niet zeggen dat ik er nooit wakker van lig. Juist daarom ben ik trots op mezelf. Ik heb niet de weg van de minste weerstand gekozen. Maar als het makkelijk was, zou iedereen het doen.'
Schetsen van Operation Pandora
Schetsen van Operation Pandora
En nog een schets van Operation Pandora
Kunnen merken ook iets met Operation Pandora? Kunnen ze in-game adverteren, kunnen ze sponsoren, kunnen ze investeren?
'Het hele idee achter Pandora is dat het 100% geloofwaardig is, dus als we een manier kunnen vinden die past binnen de ervaring, zoals bijvoorbeeld product placement zou dat zeker kunnen. Maar we gebruiken ook een hoop tech op een manier die nog niet eerder is toegepast, zoals bijvoorbeeld een CUI (conversational user interface). Google zou bijvoorbeeld een perfecte partner zijn waarbij ze hun Google assistent technologie op een bijzondere manier kunnen showcasen. De afpraak is dat we gaan praten.'
Wat kunnen merken in algemene zin met zulke immersive experiences?
'De mogelijkheden zijn eindeloos. Immersive staat gelijk aan maximum engagement. Het enige nadeel is dat het (nog) geen massamedium is. Maar daartegenover staat dat de gemiddelde engagement via een massamedium verwaarloosbaar is vergeleken bij een immersive experience.'
Wat ga je doen als het niet lukt?
'Een manier bedenken waarop het wel lukt. Of ik ooit nog terugkeer als reclameregisseur? Als ik er zoveel geld mee verdien dat ik er Operation Pandora mee kan financieren wil ik het absoluut overwegen. Maar anders is dat boek definitief gesloten.'
Volg al het nieuws met impact op Adformatie.nl